Mi lenne, ha mondjuk egy nagy vállalat grafikusa lehetnék?

Egyéb kategória | 0 hozzászólás

Amióta a nyomdai előkészítés világában vagyok, ennek már több, mint 10 éve, számtalan különböző ügyféllel és grafikussal kerültem már kapcsolatba. A jelenlegi cégnél, ahol dolgozom a Life is Art mellett, nemcsak belföldi, hanem nemzetközi szinten is együttműködik nagyvállalatokkal, így napi szinten kapok anyagokat külföldi grafikusoktól.

(Kesze-kusza elrendezés)

És hát, mit mondjak… néha elgondolkodom rajta, hogy ha egy Mömax, Penny vagy bármelyik multinacionális cég grafikusa lennék, talán egy fokkal könnyebb dolgom lenne.

A helyzet ugyanis az, hogy rengeteg grafikai anyag nem nyomdakészen érkezik. Hiába a hatalmas márkanév, a trendi design és a szuperül kigondolt reklámanyagok, mert amikor megkapom a fájlokat, szinte minden esetben valamilyen hibát kell javítanom. És itt nem apróságokról van szó. Az hagyján, hogy a tartalom hiányos, de alapvető nyomdai előkészítési szabályokkal nincsenek tisztában a szakemberek, amire ráadásul több hónapot (!) kell várni. Gondolnád, hogy egy nemzetközi szinten dolgozó grafikus ilyen hibákat tud véteni?

(Középre zárás hiánya)

(Mentés a mentésen)

(Tördelés hiánya)

És ezek csak az alapvető hibák! Nem egy olyan esetem volt, hogy egy adott anyag többször visszajött javításra, mert a grafikus egyszerűen nem értette meg, hogy a nyomtatásnak megvannak a maga szabályai. Olyan, mintha a szakma egy része teljesen elfelejtené, hogy a képernyő és a nyomtatás két teljesen külön dolog…

(Ez itt kérem egy „nyomdai állomány”.)

A legviccesebb (vagy inkább szomorúbb?) az, hogy nemcsak egy-két kisebb cégről van szó. Az ilyen hibák rengetegszer fordulnak elő nagyobb vállalatok anyagaiban is, ahol az ember azt hinné, hogy az alapvető nyomdai szabályokat ismeri a grafikusuk.

Nem akarok senkit sem bántani, de már sokszor kaptam magam azon, hogy „de szeretnék az XY vállalat grafikusa lenni… mert biztos nem ennyit keresnek mint én, ilyen munkával…”. Noha tudom, hogy a valóság nem ilyen egyszerű, ettől függetlenül sokszor megkérdőjelezem a szakmabeliek kompetenciáját – merem is kimondani, vagyis leírni. Viszont lehetek őszinte? Szeretem ezt a munkát… Szeretem rendbe rakni a fájlokat, megmenteni a rosszul előkészített anyagokat, és a végén látni, hogy tökéletesen kerül az ügyfél kezébe.  A Te kezedbe, aki a boltban megveszed azt a terméket.

Ám ha lehetne egy kívánságom, az az lenne, hogy minden grafikusnak legyen egy mini-nyomdai gyorstalpalója! Mert a kreativitás nagyszerű, de ha nem működik a technikai háttér, akkor a legjobb ötletek is elbuknak…

(… és akkor álljon itt egy példa a helyes nyomdai előkészítésre)

  • Helyesen beállított lapméret és színprofil.  
  • Kifutó és nyomdai jelek (vágójel, kifutó, passzerjel,színcsík, regisztrációs jelek).

*Az információkat, amik a vállalatokat sejtetik, direkt takartam ki egy fehér kerettel, hogy ne legyenek felismerhetőek.

Legyünk még közelebb és kövess be Instagramon, Facebookon és a TikTokon is! 😊